Scroll to Top

Αντηλιακά: Ποια συστατικά να αναζητήσετε & ποια να αποφύγετε

By freddo1 / Published on Τετάρτη, 13 Ιούν 2018 00:38 ΠΜ / Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Αντηλιακά: Ποια συστατικά να αναζητήσετε & ποια να αποφύγετε / 659 views

H μη κερδοσκοπική περιβαλλοντική οργάνωση Environmental Working Group (EWG) έδωσε στη δημοσιότητα τον ετήσιο οδηγό της προς τους καταναλωτές αναφορικά με την αγορά αντηλιακών

Σύμφωνα με τη σχετική έκθεση της οργάνωσης, σχεδόν τα δύο τρίτα των αντηλιακών που κυκλοφορούν στις ΗΠΑ προσφέρουν προστασία χαμηλότερη από την επιθυμητή ή περιέχουν συστατικά επικίνδυνα για την ανθρώπινη υγεία.

Η έκθεση βασίστηκε σε αξιολόγηση 650 διαφορετικών αντηλιακών, με εφαρμογή πολυάριθμων κριτηρίων, όπως η ασφάλεια των συστατικών του αντηλιακού ή το πόσο καλά μπλοκάρει το αντηλιακό την υπεριώδη ακτινοβολία Α και Β (UVA/UVB), η οποία ενοχοποιείται για σοβαρές βλάβες στο δέρμα αλλά και για την εμφάνιση καρκίνων του δέρματος.

Επικίνδυνα συστατικά

Ένα από τα πλέον ανησυχητικά ευρήματα της έκθεσης είναι πως σχεδόν το 65% των αντηλιακών χωρίς μεταλλικά ιχνοστοιχεία που αξιολογήθηκαν περιέχουν οξυβενζόνη, μια χημική ουσία που μπορεί να δράσει ως ορμονικός διαταράκτης. (Τα αντηλιακά με μεταλλικά ιχνοστοιχεία, όπως το οξείδιο του ψευδαργύρου και το διοξείδιο του τιτανίου προστατεύουν το δέρμα μέσω διαφορετικών μηχανισμών.)

Ένα άλλο δυνητικά επικίνδυνο συστατικό που εντοπίστηκε σε ορισμένα προϊόντα ήταν η παλμιτική ρητινόλη (ή παλμιτικός εστέρας ρετινόλης), ένας τύπος βιταμίνης Α που έχει συνδεθεί με την εμφάνιση καρκίνου του δέρματος  στο πλαίσιο μελετών σε πειραματόζωα, σύμφωνα με την EWG. Αν και το ποσοστό των αντηλιακών που περιέχουν παλμιτική ρητινόλη έχει μειωθεί κατά περισσότερο από 50% από το 2010, ένα 12% των προϊόντων που αξιολογήθηκαν φάνηκε να την περιέχουν, τονίζει η οργάνωση.

Η έκθεση αναφέρει ακόμη ότι αρκετά αντηλιακά δεν παρέχουν τη μέγιστη δυνατή προστασία από την ακτινοβολία UVA, η οποία επιταχύνει τη γήρανση του δέρματος και μπορεί να συμβάλει στην εμφάνιση καρκίνου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με την έκθεση, αν και τα περισσότερα αντηλιακά που πωλούνται σήμερα στις ΗΠΑ πληρούν τα κριτήρια του Οργανισμού Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) όσον αφορά την προστασία που παρέχουν ενάντια στην ακτινοβολία UVA, μόνο τα μισά από αυτά θα μπορούσαν να κυκλοφορήσουν σε χώρες της Ευρώπης, όπου οι προδιαγραφές για την προστασία από τις ακτίνες UVA είναι υψηλότερες.

kalokairi

Ασφαλή συστατικά

Για επαρκή προστασία τόσο από τις ακτίνες Α όσο και από τις ακτίνες Β, το αντηλιακό πρέπει να φέρει την ένδειξη «προστασία ευρέος φάσματος» (broad-spectrum).

Συστατικά που εξασφαλίζουν επαρκή αντηλιακή προστασία είναι μεταξύ άλλων τα εξής:

  • Αβοβενζόνη
  • Κινναμωμικά
  • Διοξείδιο του τιτανίου
  • Σαλικυλικά
  • Οξείδιο του ψευδαργύρου
  • Mexoryl SX (ecamsule)

antiliaki prostasia

Συμβουλές προστασίας από τον ήλιο

Αναφορικά με τον δείκτη προστασίας SPF των αντηλιακών, η έκθεση της EWG αναφέρει πως ο πολύ υψηλός δείκτης (πάνω από 50) δεν προσφέρει απαραίτητα και μεγαλύτερη προστασία από τις βλάβες που προκαλεί η υπεριώδης ακτινοβολία. Έτσι, η οργάνωση συνιστά στους καταναλωτές να μην επαναπαύονται στον υψηλό δείκτη προστασίας του προϊόντος που έχουν επιλέξει, περνώντας υπερβολικά πολύ χρόνο στον ήλιο ή κάνοντας ηλιοθεραπεία τις μεσημεριανές ώρες.

«Ένας δείκτης SPF 75, 80 ή 100 μας παρασύρει να σκεφτούμε ότι είμαστε απολύτως προστατευμένοι από τις βλαβερές ακτίνες του ήλιου για πολλή ώρα» αναφέρει σχετικά ο Ντέιβιντ Άντριους, συνεργάτης της EWG. «Υπάρχει μια τάση για λανθασμένη χρήση των προϊόντων με υψηλό SPF, όπως η έκθεση στον ήλιο για πολλή ώρα χωρίς επανάληψη της εφαρμογής του αντηλιακού, με αποτέλεσμα να αυξάνεται ο κίνδυνος βλάβης του δέρματος από την υπεριώδη ακτινοβολία».

Η EWG συνιστά επίσης στους καταναλωτές να αποφεύγουν τα αντηλιακά σε μορφή σπρέι, καθώς δεν παρέχουν πάντοτε την απαραίτητη παχιά και ομοιόμορφη κάλυψη του δέρματος.

Τέλος, η οργάνωση υπογραμμίζει ότι το αντηλιακό από μόνο του δεν αρκεί για την αποτελεσματική προστασία από τον ήλιο και τη μείωση του κινδύνου καρκίνου του δέρματος. Συνδυαστικά με το αντηλιακό, συνιστάται η επαρκής κάλυψη του δέρματος με ελαφρύ ρουχισμό, η χρήση καπέλου και γυαλιών ηλίου και η αποφυγή της έκθεσης στον ήλιο μεταξύ 10 το πρωί και 4 το απόγευμα.

Πηγή: Live Science, WebMD, onmed.gr


Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο